CEL PORADNIKA:
Zamiarem jego autorów jest przybliżenie czytelnikowi wszystkich spraw
związanych z budową domu. Pragniemy, aby stał się przejrzystą instrukcją
dla przyszłego inwestora. Przedstawione zostały w nim wszystkie czynności,
wymagania oraz zalecenia, jakie spełnić on musi przed, w trakcie i po
zakończeniu budowy. Pragniemy także utwierdzić potencjalnego inwestora
w przekonaniu, że podejmuje wyjątkowe wyzwanie, warte swojej wysokiej
ceny i wszelkiego zaangażowania.
Budowa domu to wspaniała przygoda, która prowadzi do jednego wymarzonego
celu. Owy efekt wysiłków inwestora i wielu innych osób daje poczucie satysfakcji
i radości. Na tym kończą się jej zalety. Cała reszta to ciężka praca,
polegająca przede wszystkim na znajomości zagadnień oraz dobrej organizacji.
W związku z tym, przed zakupem projektu, każdy Inwestor powinien zaznajomić
się z wieloma zagadnieniami natury prawnej, technicznej i organizacyjnej.
Jest to warunek konieczny, jeżeli chce się uniknąć nieoczekiwanych problemów
i rozczarowań w trakcie realizacji domu. Sprawa jest o tyle trudna, że
jakikolwiek błąd czy przeoczenie w fazie przedinwestycyjnej oraz inwestycyjnej
może okazać się finansową porażką, a także - co najgorsze - może zupełnie
niekorzystnie zweryfikować nasze zamierzenia.
Cięcie laserowe laserem Bystronic Bysprint PRO
– stal konstrukcyjna #25mm
– stal nierdzewna #20mm
– aluminium #12mm Nesta S.C. jest dynamicznie rozwijającym się przedsiębiorstwem działającym na rynku od 2017 roku. Specjalizujemy się w produkcji i modernizacji urządzeń i elementów ze stali węglowej oraz ze stali kwasoodpornych o bardzo wysokiej jakości wykonania które są wykorzystywane w przemyśle budowlanym, farmaceutycznym, spożywczym, chemicznym i kosmetycznym. Posiadamy maszyny oraz urządzenia umożliwiające produkcję elementów/konstrukcji od cięcia poprzez gięcie, toczenie, frezowanie, spawanie aż do malowania, co pozwala nam na kompleksowe wykonywanie naszych usług w możliwie najszybszym czasie. Tel. 535 969 400
Oklejanie samochodów Warszawa, Poznań, Wrocław, Katowice - Agencja Reklamowa DEMO
Artykuły:
ZAWARTOŚĆ PORADNIKA:
Fazy typowej budowy domu jednorodzinnego.
Podstawowe pojęcia.
Wymagania konieczne ze względów prawno-administracyjnych (czynności i
dokumenty).
Porady, sugestie i wskazówki.
FAZY PROCESU INWESTYCYJNEGO DLA DOMU JEDNORODZINNEGO:
Faza przedinwestycyjna obejmuje:
- Określenie przez inwestora potrzeb i wymagań oraz rozpoznanie różnych
możliwości inwestycyjnych,
- Wariantowe opracowanie pomysłów inwestycyjnych,
- Pełne określenie decyzji inwestycyjnych.
Faza inwestycyjna to:
KROK I
ZAKUP DZIAŁKI
Przed zakupem działki musimy zwrócić uwagę na następujące rzeczy:
Należy sprawdzić w urzędzie gminy czy dla danego terenu opracowany jest
plan miejscowy zagospodarowania przestrzennego, który określa:
- kategorie, parametry i wskaźniki kształtowania zabudowy,
- linie rozgraniczające tereny o różnym przeznaczeniu (tereny budowlane,
rolne, ochronne),
- przebieg infrastruktury technicznej i komunikacji,
- ograniczenia w zabudowie,
- ustalenia dot. ochrony środowiska.
Jeżeli dla danego terenu jest sporządzony plan, wówczas wystarczy złożyć
wniosek o wydanie wypisu z planu (urząd ma na to 7 dni) i następnie wystąpić
o pozwolenie na budowę do starostwa. Urząd ma obowiązek wydać pozwolenie
w ciągu 65 dni pod warunkiem posiadania prawa do dysponowania terenem
(własność, dzierżawa).
W tzw. ewidencji gruntów i budynków, dostępnej w Wydziale Geodezji
i Gospodarki Gruntami należy sprawdzić:
- podstawowe dane techniczne działki,
- ukształtowanie terenu,
- rodzaj podłoża gruntowego, szczególnie zwracając uwagę na to czy w
przeszłości teren nie był skażony, nie było kiedyś wysypiska śmieci
oraz na to, gdzie w pobliżu działki są tereny podmokłe.
We właściwym Sądzie Rejonowym należy sprawdzić stan prawny działki. Informacje
takie znajdują się w księdze wieczystej lub zbiorze dokumentów. Odpisy
z ksiąg wieczystych podlegają opłacie sądowej, natomiast ich przeglądanie
- nie.
Formalności związane z zakupem działki. Należy sporządzić Akt Notarialny
oraz umowę sprzedaży. W przypadku zamiaru zakupu działki od Skarbu Państwa
istnieje konieczność wzięcia udziału w przetargu.
KROK II
OPRACOWANIE MAPY DO CELÓW PROJEKTOWYCH
Mapa do celów projektowych - jest to opracowanie, niezbędne do uzyskania
decyzji o WZ. Wykonanie jej należy zlecić uprawnionemu geodecie. Zakres
mapy winien obejmować obszar, który niezbędny jest dla dokonania analizy
otaczającego zagospodarowania, istotnego dla określenia przez Urząd wpływu
planowanej inwestycji na środowisko i otoczenie (przy ustalaniu warunków
zabudowy - obszar analizowany stanowi trzykrotną szerokość działki od
strony drogi publicznej).
Owa mapa służyć będzie docelowo do opracowania projektu zagospodarowania
terenu. Ważną sprawą jest aktualność mapy. Przepisy wymagają aby, z chwilą
składania na niej projektu i ubiegania się o decyzję o WZ była ona aktualna.
Orientacyjny koszt sporządzenia mapy 550 - 600 zł.
KROK III
UZYSKANIE DECYZJI O WARUNKACH ZABUDOWY (WZ):
Decyzja o Warunkach Zabudowy (WZ) - jest to dokument, niezbędny
do opracowania projektu domu i późniejszego uzyskania pozwolenia na budowę,
wydawany w przypadku braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.
Należy wystąpić do urzędu gminy z wnioskiem o wydanie decyzji o warunkach
zabudowy (WZ). Decyzja ta może być wydana w przypadku łącznego spełnienia
poniższych warunków:
- przynajmniej jedna działka sąsiadująca dostępna z tej samej drogi
publicznej jest zabudowana (w sposób mogący jednoznacznie określić wielkość,
intensywność i charakter zabudowy),
- działka posiada dostęp do drogi publicznej,
- istniejące lub projektowane uzbrojenie jest wystarczające do realizacji
inwestycji,
- działka stanowi grunt wyłączony z produkcji rolnej(nie dotyczy zabudowy
siedliskowej, w przypadku gdy działka stanowi powierzchnię równą min.
1,5 wielkości średniego gospodarstwa w danej gminie).
Decyzja WZ zawiera szczegółowe warunki dotyczące m.in. sposobu użytkowania
działki, wielkości i wyglądu domu, przyłączenia do zewnętrznych sieci
itp. Decyzję WZ wydaje właściwy Urząd Miasta lub Gminy na wniosek inwestora.
Wniosek o uzyskanie decyzji o WZ powinien zawierać:
1. Określenie granic terenu objętego wnioskiem, przedstawione na kopii
aktualnej mapy zasadniczej wraz z obszarem, na który inwestycja będzie
oddziaływać. Mapa powinna zawierać również wypisy z rejestru gruntów dotyczące
działek sąsiednich, które uzyskujemy w Wydziale Geodezji
2. Charakterystykę inwestycji obejmującą:
przewidywany sposób zagospodarowania terenu, określenie charakterystycznych parametrów technicznych budynku (rodzaj
budynku, jego wygląd, powierzchnia itp.),
określenie zapotrzebowania na media - należy uzyskać pisemne warunki
i zapewnienia o dostawie podstawowych mediów z następujących zakładów:
- Rejonu Energetycznego - wydaje oświadczenie o zapewnieniu energii elektrycznej
(także w okresie budowy),
- Zakładu Gazowniczego - określi warunki przyłączenia i dostawy gazu,
- Zakład Wodociągów i Kanalizacji wyda warunki przyłączenia wody i podłączenia
do kanalizacji.
3. Oprócz powyższych dokumentów Urząd może żądać jeszcze wielu innych,
w celu uzupełnienia wniosku, są to m.in.:
wstępny plan inwestycji,
decyzja Miejskiej Komisji Urbanistyczno-Architektonicznej (dla obiektów
o dużej kubaturze i obiektów komercyjnych lub zlokalizowanych w miejscach
eksponowanych),
wstępna decyzja Konserwatora Zabytków (dla obszarów objętych ochroną
konserwatorską),
operatu wpływu na środowisko (dla obiektów mogących powodować emisję
gazów, płynów, spalin lub hałasu w stopniu przekraczającym dopuszczalne
normy).
Decyzję o WZ może uzyskać każdy, kto złoży wniosek i wymienione powyżej
dokumenty. Nie trzeba być właścicielem działki. Zaleca się, aby taką decyzję
uzyskać już w fazie przedinwestycyjnej. Dzięki niej inwestor może zorientować
w jakim zakresie i kierunku będzie zmierzała jego inwestycja, a także
jakie mogą powstać ewentualne ograniczenia, wpływające negatywnie na jego
zamierzenia, np. planowana wokół budowa autostrady, wysypisko śmieci itp.
Teoretycznie ową decyzję powinniśmy uzyskać w ciągu 1 miesiąca od daty
złożenia wniosku w Urzędzie, a w szczególnych przypadkach w ciągu 2 miesięcy.
KROK IV
UZYSKANIE PRAWA DO TERENU POD PRZYSZŁĄ INWESTYCJĘ
Wymagane jest jedynie oświadczenie o prawie do dysponowania terenem dla
celów inwestycyjnych (własność, najem, dzierżawa z uwzględnieniem możliwości
zabudowy).
KROK V
OPRACOWANIE DOKUMENTACJI PROJEKTOWEJ
Projekt budowlany:
Jest to opracowanie niezbędne do uzyskania pozwolenia na budowę oraz
do jej realizacji. Zgodnie z Prawem Budowlanym (Art. 34 z późn. zm.) "Projekt
budowlany powinien spełniać wymagania określone w decyzji o warunkach
zabudowy i zagospodarowania, jeżeli jest ona wymagana zgodnie z przepisami
o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.
Projekt budowlany powinien zawierać:
1. projekt zagospodarowania działki lub terenu, sporządzony na aktualnej
mapie, obejmujący:
- określenie granic działki lub terenu,
- usytuowanie, obrys i układy istniejących i projektowanych obiektów
budowlanych,
- sieci uzbrojenia terenu (istniejącego i planowanego)
- sposób odprowadzania wód opadowych
- sposób włączenia działki do układu dróg lądowych, układ zieleni ze
wskazaniem charakterystycznych elementów, wymiarów, rzędnych i wzajemnych
odległości obiektów, w nawiązaniu do istniejącej i projektowanej zabudowy
terenów sąsiednich.
2. projekt architektoniczno-budowlany, określający funkcję, formę i konstrukcję
obiektu budowlanego, jego charakterystykę energetyczną i ekologiczną oraz
proponowane niezbędne rozwiązania techniczne, a także materiałowe,
3. stosownie do potrzeb, oświadczenia właściwych jednostek organizacyjnych
o zapewnieniu dostaw energii, wody, ciepła i gazu, odbioru ścieków oraz
o warunkach przyłączenia obiektu do sieci wodociągowych, kanalizacyjnych,
cieplnych, gazowych, elektroenergetycznych, telekomunikacyjnych oraz dróg
lądowych,
4. w zależności od potrzeb, wyniki badań geologiczno-inżynierskich oraz
geotechniczne warunki posadowienia obiektów budowlanych.
Skompletowanie wszystkich części projektu budowlanego może okazać się
dość czasochłonne i skomplikowane dla początkującego inwestora. Najpraktyczniej
jest, zlecić powyższe czynności jednej firmie projektowej lub osobie posiadającej
odpowiednie uprawnienia oraz zaświadczenie o przynależności do Izby Zawodowej.
Wiąże się to z dodatkowymi kosztami.
Średnia cena opracowania i skompletowania projektu budowlanego to ok.
3000 zł. Koszty rozkładają się następująco:
- mapa do celów projektowych (geodeta): 500 - 600 zł,
- gotowy projekt katalogowy: 1200 - 1800 zł / projekt indywidualny:
w zależności od wartości inwestycji od 4000 zł). Należy pamiętać, że
projekt indywidualny to nie tylko projekt architektoniczny (który niektórzy
architekci oferują już za 1500 zł), ale także projekt konstrukcyjny
oraz projekty instalacji wewnętrznych, których wykonanie jest konieczne
i wiąże się z dodatkowymi kosztami.
- adaptacja projektu (projekt zagospodarowania działki, opinia geotechniczna
+ wszelkie załatwienia): 1200 zł,
Uwaga: Do kwoty 3000 zł wliczono koszt projektu katalogowego. Projekt
indywidualny zwiększy jeszcze tą wartość o ok. 3000 zł.
Projekt indywidualny
Jest to opracowanie niezbędne do uzyskania pozwolenia na budowę oraz
do jej realizacji. Na jego opracowanie należy zdecydować się w przypadku,
gdy nie uda nam się znaleźć gotowego projektu katalogowego, który spełniałby
warunki zabudowy dla naszej działki. Jeżeli mamy działkę tzw. trudną -
o nietypowym kształcie, ze spadkami, mocno zadrzewioną - to zamówienie
indywidualnego projektu może okazać się koniecznością.
Wykonanie projektu zlecamy architektowi, z którym współpracujemy na wszystkich
etapach jego pracy - tylko wtedy dom będzie naprawdę nasz. Zawartość projektu
indywidualnego musi być identyczna jak projektu budowlanego.
Etapy pracy nad projektem indywidualnym:
1) Program
Architekt ustala z nami (przyszłymi użytkownikami domu) jakie będą nam
potrzebne pomieszczenia, ich liczbę, orientacyjną powierzchnię, a także
relacje między nimi (np. pokój dzienny połączony z jadalnią i kuchnią
itp.). Warto się do tego dobrze przygotować - w gronie rodzinnym powinniśmy
uzgodnić swoje potrzeby).
2) Koncepcja
Architekt przygotowuje koncepcję domu, zgodnie z naszymi oczekiwaniami
oraz warunkami zabudowy i zagospodarowania terenu. Prezentuje ją w formie
planów, elewacji i szkiców perspektywicznych, niekiedy makiet roboczych.
Na tym etapie projektowania warto w wyniku dyskusji i wspólnych ustaleń
wprowadzić ostatnie korekty do programu.
Zrozumienie rysunków ułatwiają nam wizualizacje komputerowe, dzięki którym
jak na zdjęciach możemy obejrzeć dom ze wszystkich stron, a także jego
wnętrze. Należy jednak pamiętać, że sporządzenie wizualizacji jest czasochłonne
i wiąże się z dodatkowymi kosztami.
Dwie powyższe fazy mogą potrwać od jednego do kilku miesięcy.
3) Projekt budowlany
Po zaakceptowaniu przez nas koncepcji projektant sporządza projekt budowlany.
Praca trwa około dwóch miesięcy.
Projekt indywidualny ma jedną niezaprzeczalną zaletę - pozwala inwestorowi
w pełni uczestniczyć w fazie projektowania, czego efektem jest dokładnie
taki dom, jaki sobie wymarzył. Jednak ma dwie duże wady: po pierwsze -
jego duży koszt, który jest zdecydowanie wyższy od ceny gotowego projektu
z katalogu. Po drugie - długi czas oczekiwania na wykonanie projektu.
Dzisiaj około 90 % inwestorów decyduje się na zakup gotowego projektu
z katalogu, w celu zaoszczędzenia czasu i pieniędzy. Na rynku jest bardzo
dużo firm, posiadających w ofercie imponujący zbiór różnych projektów
domów jednorodzinnych. Wśród nich firma KB Projekt, posiadająca w swojej
ofercie szeroki wybór gotowych projektów domów jednorodzinnych. Zdaniem
klientów naszego biura posiadamy największy wybór prostych i funkcjonalnych
domów. Bez większego problemu można znaleźć w nich swój ideał.
Projekt gotowy - jest to projekt architektoniczno-budowlany, którego dokumentacja
jest powielana i rozpowszechniana. Może stanowić jedną z 4 części projektu
budowlanego (zamiast projektu indywidualnego). Konieczna jest jego tzw.
adaptacja do istniejących warunków.
W skład architektoniczno-budowlanego projektu gotowego wchodzą następujące
części:
- architektoniczna zawierająca opis rozwiązań funkcjonalnych i technicznych
oraz rysunki:
- rzuty poszczególnych kondygnacji prezentujące sposób rozplanowania
i powierzchnie pomieszczeń, wymiary, rozmieszczenie ścian oraz otworów
okiennych i drzwiowych,
- rzut więźby dachowej przedstawiający konstrukcję dachu, (przeważnie
drewnianą),
- rzut dachu określający kształt i rozmiar dachu, kąt jego nachylenia,
rozmieszczenie lukarn i okien połaciowych, rynien i rur spustowych,
- przekrój podający wysokość budynku, umieszczenie otworów okiennych
i drzwiowych oraz rozwiązania techniczne stropów, ścian i dachu,
- 4 elewacje przedstawiające wygląd budynku,
- zestawienie stolarki pokazujące wymiary i proponowany wygląd okien
i drzwi zastosowanych w projekcie.
konstrukcyjna zawiera opis rozwiązań technicznych, obliczenia statyczne
oraz niezbędne rysunki, jak:
- rzut fundamentów,
- plan rozmieszczenia pozycji konstrukcyjnych.
dokumentacja instalacji elektrycznych podaje parametry techniczne zapotrzebowania
na energię elektryczną oraz opis i rysunki instalacji oświetlenia i gniazd
wtykowych, instalacji odgromowych i ochrony przed pożarem.
dokumentacja centralnego ogrzewania, instalacji wodno-kanalizacyjnej
i gazowej zawiera opisy i rysunki pokazujące rozwiązania techniczne w/w
instalacji.
Projekt wykonawczy - stanowi on uszczegółowienie dla potrzeb wykonawstwa
rozwiązań zawartych w projekcie budowlanym. Rozwiązania w nim zawarte
nie mogą naruszać istoty rozwiązań zawartych w zatwierdzonym projekcie
budowlanym.
Projekt wykonawczy sporządza się przeważnie w przypadku dużych i nietypowych
inwestycji. Nie ma potrzeby jego opracowania dla typowej budowy domu jednorodzinnego.
Nie jest wymagany do uzyskania pozwolenia na budowę, więc śmiało można
pominąć jego opracowanie.
Prawo autorskie - w opisie każdego projektu architekt zastrzega sobie,
że inwestor i wykonawca nie mogą bez jego zgody wprowadzać zmian zniekształcających
zamysł architektoniczny. Projekt architektoniczny jest dziełem twórczym,
a zatem przedmiotem prawa autorskiego. Autor zbywa jedynie prawo do jednorazowej
realizacji dzieła - nie można więc wykorzystać projektu po raz drugi,
w innym miejscu. Nie można również, bez zgody autora, go kopiować ani
rozpowszechniać w innym celu niż jego realizacja.
Po zapoznaniu się z rodzajami projektów, pragniemy w tym miejscu objaśnić
przyszłemu inwestorowi podstawowe pojęcia, które powinien znać i brać
pod uwagę przy wyborze projektu.
Powierzchnia zabudowy: (wg. ISO 9836) jest to powierzchnia terenu zajęta
przez budynek w stanie wykończonym. Wyznaczona jest przez rzut pionowy
zewnętrznych krawędzi na powierzchnię terenu.
Powierzchnia użytkowa: (wg. ISO 9836) jest to część powierzchni kondygnacji
netto, która odpowiada celom i przeznaczeniu budynku. Określana jest oddzielnie
dla każdej kondygnacji.
Podawana w katalogach KB Projekt oraz w Internecie powierzchnia użytkowa
jest sumą powierzchni wszystkich pomieszczeń (powierzchnia na poddaszu
liczona jest dla wysokości 140 cm do 220 cm - w 50 %, dla wysokości powyżej
220 cm - w 100 % powierzchni.
Powierzchnia całkowita: (wg. ISO 9836) jest to suma powierzchni całkowitych
wszystkich kondygnacji budynku. Powierzchnia całkowita każdej kondygnacji
mierzona jest na poziomie posadzki po obrysie zewnętrznym budynku. Składa
się z powierzchni kondygnacji netto i powierzchni zajętej przez konstrukcję.
Powierzchnia netto: (wg. ISO 9836) jest to powierzchnia ograniczona przez
elementy zamykające. Jest określana oddzielnie dla każdej kondygnacji
i obliczana dla wymiarów budynku w stanie wykończonym, na poziomie podłogi.
Kubatura: jest to objętość budynku (powierzchnia całkowita x wysokość
kondygnacji) liczona w obrysie zewnętrznym wszystkich kondygnacji pod
i nadziemnych.
Minimalna szerokość działki:
Ważnym kryterium decydującym o wyborze projektu, oprócz wymagań zawartych
w decyzji o WZiZT jest minimalna szerokość działki. Przepisy określają
minimalne odległości budynku od granicy innej działki budowlane:
- 4 m - w przypadku ściany z otworami okiennymi i drzwiowymi,
- 3 m - w przypadku ściany bez otworów okiennych i drzwiowych,
- 1,5 m lub w granicy działki jeżeli wynika to z zapisów w planie lub
decyzji WZ.
KROK VI
PODPISANIE UMÓW NA DOSTAWĘ MEDIÓW
Uzyskane na etapie WZiZT oświadczenia należy zamienić na umowy z wymienionymi
wcześniej dostawcami:
- energii elektrycznej,
- gazu,
- energii cieplnej,
- wody,
oraz odbiorcami:
- wod.-kan.
KROK VII
UZYSKANIE POZWOLENIA NA BUDOWĘ
Pozwolenie na budowę - jest to dokument, który inwestor otrzymuje w drodze
decyzji administracyjnej z właściwego dla lokalizacji działki Wydziału
Architektury w Starostwie Powiatowym. Umożliwia ono zgodne z prawem rozpoczęcie
robót.
Do wniosku o pozwolenie na budowę należy dołączyć (wg. Ustawy Prawo Budowlane
Art. 33 pkt. 2, z późn. zm.):
4 egzemplarze projektu budowlanego wraz z opiniami, uzgodnieniami, pozwoleniami
i innymi dokumentami wymaganymi przepisami szczególnymi. Dodatkowo wymagane
jest zaświadczenie, potwierdzające wpis na listę członków właściwej izby
samorządu zawodowego projektanta adoptującego projekt do działki inwestora.
W rozumieniu Prawa Budowlanego "projektantem" jest osoba, która opracowuje
pełny projekt budowlany* (składający się z: projektu zagospodarowania
działki, projektu architektoniczno-budowlanego, oświadczeń o zapewnieniu
dostaw mediów oraz geotechnicznych warunków posadowienia). KB Projekt
sprzedaje tylko część architektoniczno-budowlaną projektu budowlanego.
Od autorów tej części projektu budowlanego nie wymaga się w/w zaświadczenia.
oświadczenie o posiadanym prawie do dysponowania nieruchomością na cele
budowlane,
decyzję o warunkach zabudowy (WZ) lub wypis z miejscowego planu zagospodarowania
przestrzennego.
Druk wniosku o pozwolenie na budowę wydaje właściwy Urząd Miejski lub
Gminy -Wydział Architektury.
Pozwolenie na budowę powinniśmy teoretycznie otrzymać w terminie 65 dni
roboczych od daty złożenia wniosku. Decyzja staje się prawomocna po 14
dniach,
o ile nie wpłyną odwołania stron - uwaga: właściciele działek sąsiednich
nie są stronami postępowania (dla budynku jednorodzinnego jest to linia
w odległości max. 4,0 m od administracyjnego, jedynie właściciele działek
w których może nastąpić ograniczenie w zabudowie projektowanego budynku).
KROK VIII
POZYSKANIE WYKONAWCY I USTANOWIENIE KIEROWNIKA BUDOWY
Sposób realizacji budowy zależy od dwóch czynników: po pierwsze od naszej
sytuacji finansowej, po drugie od ilości wolnego czasu, jaki możemy przeznaczyć
na zajęcie się budową.
Jeżeli jesteśmy w dobrej sytuacji materialnej, najpraktyczniej jest zlecić
realizację budowy generalnemu wykonawcy. Wszelkie sprawy związane z inwestycją
załatwia generalny wykonawca. Rola inwestora sprowadza się tylko do terminowego
regulowania płatności za wykonane prace oraz akceptacji jakości, marki,
ewentualnie kolorystyki materiałów.
Jeżeli z kolei nasza budowa realizowana będzie tzw. systemem gospodarczym,
czyli wykonawstwo kolejnych etapów budowy uzależnione jest od kondycji
finansowej inwestora. Najlepszym rozwiązaniem w tym przypadku jest wynajmowanie
wykonawców na poszczególne etapy prac budowlanych oraz organizowanie dostaw
materiałów we własnym zakresie.
Firma KB Projekt oferuje swoim klientom pomoc w pozyskaniu rzetelnego
wykonawcy robót budowlanych. Otóż współpracując z profesjonalnymi firmami
budowlanymi zweryfikowaliśmy ich wiarygodność pod względem doświadczenia
zawodowego oraz jakości i terminowości wykonania zrealizowanych inwestycji.
Powyższe informacje oraz referencje od inwestorów stały się podstawą przyznania
tytułu "Autoryzowany Budowniczy KB Projekt". Jeśli klient zdecyduje się
na skorzystanie z usług którejś z rekomendowanych firm, to nasze biuro
sprawować będzie bezpłatnie nadzór nad jakością wykonywanych prac.
KROK IX
ZGŁOSZENIE W URZĘDZIE PRZYSTĄPIENIA DO ROBÓT BUDOWLANYCH
Inwestor zobowiązany jest do zawiadomienia właściwego urzędu o terminie
rozpoczęcia robót, na które otrzymał pozwolenie. Do zgłoszenia należy
dołączyć:
- dowód stwierdzający prawo do dysponowania nieruchomością na cele budowlane,
- pozwolenie na budowę,
- na piśmie oświadczenie kierownika budowy oraz inspektora nadzoru (w
przypadku jego ustanowienia) o podjętych czynnościach.
Zgłoszenia należy dokonać przed zamierzonym terminem rozpoczęcia robót
budowlanych. Do rozpoczęcia wykonywania robót można przystąpić, jeżeli
w terminie do 7 dni od dnia doręczenia zgłoszenia właściwy organ nie wniesie
sprzeciwu.
Na tym etapie należy zwrócić się do organu wydającego pozwolenie na budowę
o wydanie dziennika budowy.
Należy także zakupić obowiązkową tablicę informacyjną na budowę.
KROK X
BUDOWA
Przy budowie typowego domu jednorodzinnego podpiwniczonego, z poddaszem
użytkowym w technologii tradycyjnej, będziemy musieli przejść przez następujące
etapy:
Przygotowanie placu budowy:
- ogrodzenie terenu budowy (zalecane),
- ustawienie tablicy informacyjnej,
- wytyczenie geodezyjne obiektu (osi fundamentów),
- wykonanie niwelacji terenu,
- zagospodarowanie placu budowy (obiekty tymczasowe, składnice materiałów,
drogi wewnętrzne, itp.),
- wykonanie przyłączy do sieci (energia, woda).
Roboty ziemne:
- zdjęcie warstwy ziemi (humusu),
- wykopy pod ławy fundamentowe.
- Fundamenty:
- wykonanie szalunku ław,
- ułożenie zbrojenia ław fundamentowych,
- wylanie betonu,
- wykonanie ścian fundamentowych,
- zdjęcie szalunków,
- izolacje pionowe i poziome fundamentów, docieplenie ścian fundamentowych
- drenaż opaskowy,
- obsypanie fundamentów - przywóz mas ziemnych w przypadku ich braku
lub odwiezienie urobku w przypadku nadmiaru ziemi, pozostałej z wcześniej
wykonanych wykopów).
Ściany piwnic:
Strop piwnic:
- wykonanie deskowania stropu z wykonaniem otworów na kominy i kanały
dla przeprowadzenia instalacji,
- ułożenie zbrojenia,
- betonowanie stropu i schodów.
Ściany parteru:
Strop nad parterem:
- wykonanie deskowania stropu,
- ułożenie zbrojenia,
- betonowanie stropu.
Ściany poddasza:
- wykonanie ścian poddasza,
- murowanie kominów i tynkowanie elementów ponad powierzchnią dachu.
Dach:
- wykonanie konstrukcji dachu,
- łacenie i/lub ułożenie deskowania,
- wykonanie izolacji z folii paroprzepuszczalnej,
- montaż okien połaciowych,
- wykonanie pokrycia dachowego wraz z orynnowaniem i montażem rur spustowych.
Stolarka okienna i drzwiowa:
- montaż okien i drzwi zewnętrznych,
Elewacje:
- wykonanie ocieplenia w przypadku ściany dwuwarstwowej,
- wykonanie tynków.
Strop nad poddaszem:
- ułożenie izolacji cieplnej,
- ułożenie paroizolacji,
- zabudowa sufitu i skosów.
Instalacje wewnętrzne:
- wykonanie instalacji elektrycznych, wodociągowej, kanalizacyjnej,
c.o., wentylacyjnej,
Wykonanie przyłączy do sieci zewnętrznej:
- wykonanie przyłączy do sieci zewnętrznych,
- w przypadku braku zbiorczej kanalizacji miejskiej należy wykonać szczelny
zbiornik na nieczystości płynne lub przydomową oczyszczalnię (KB Projekt
bezpłatnie dołącza do każdego sprzedawanego projektu domu
- projekt szamba).
Podłogi
16.1. Podłoga na gruncie:
- wykonanie podkładu pod podłogi na gruncie,
- ułożenie izolacji przeciwwilgociowej,
- ułożenie izolacji cieplnej,
- wykonanie podkładu pod posadzki,
- wykonanie posadzek.
16.2. Podłoga na stropie:
- wykonanie warstwy wyrównawczej na płycie stropowej,
- ułożenie izolacji przeciwwilgociowej,
- ułożenie izolacji akustycznej,
- wykonanie podkładu pod posadzki,
- wykonanie posadzek.
Stolarka wewnętrzna:
- montaż drzwi i okienek wewnętrznych.
Wykończenie ścian i sufitów:
- wykonanie tynków wewnętrznych,
- malowanie lub tapetowanie,
Wyposażenie wnętrz.
KROK XI
ZAKOŃCZENIE BUDOWY:
Po zakończeniu prac budowlanych należy zawiadomić urząd, który wydał
pozwolenie na budowę o zakończeniu budowy.
Do zawiadomienia lub wniosku należy dołączyć:
- oryginał dziennika budowy,
- oświadczenie kierownika budowy:
- o zgodności wykonania obiektu budowlanego z projektem budowlanym
i warunkami pozwolenia na budowę, przepisami i obowiązującymi Polskimi
Normami,
- o doprowadzeniu do należytego stanu i porządku terenu budowy,
a także -
w razie korzystania - ulicy, sąsiedniej nieruchomości, budynku lub
lokalu,
- oświadczenie o właściwym zagospodarowaniu terenów przyległych,
- protokoły badań i sprawdzeń,
- inwentaryzację geodezyjną powykonawczą.
Do użytkowania obiektu można przystąpić jeżeli organ nie wniesie sprzeciwu
w drodze decyzji w terminie 21 dni od daty doręczenia zgłoszenia.
KROK XII
UŻYTKOWANIE OBIEKTU
Przed zamieszkaniem należy jeszcze zameldować w ewidencji ludności mieszkańców
nowego domu.
Ostatnią czynnością jest wyposażenie domu w meble, sprzęt i inne niezbędne
rzeczy.
źródło: http://www.regional.pl - polecamy!
Przegląd prasy:
Katalog
firm - usługi, dostawy, produkcja, wiele branż - wpis gratis!
|